tubeless
Uppdatera till tubeless
- ny ventil som skruvas fast i fälgen (klick)
- kolla att “vanneteippi” e tätt fast i fälgen (klick), annars nytt tejp (klick)
- ytterringen på som vanligt, lämna 20-30cm öppen
- häll i ca. 1dl “litku” (tire sealant, klick)
- man kan också sätta ringen helt på och spruta in litku genom ventilen men då måst man ha en spruta (klick)
- ringen på
- luft i, helst me kompressor men tubeless jalkapumppu går (klick), nästan omöjligt me vanlig pump, tubeless pump fyller först en behållare å släpper sen ut all luft me hårt tryck
- kolla att kanten e ordenligt på, sväng såna ställen som läcker neråt så att litkun tätar
- cykla genast om möjligt så att litkun rör sig i hela ringen o tätar hål
Fördelar
- dom flesta punkteringar e “snake bites/pinch flats” (klick), innerringen blir mellan fälgen och marken, omöjligt me tubeless
- om det blir små hål i ringen så tätar litkun de nästan genast annars kan man använda NoTubes dart (som i Lyngen)
- lättare att få på ringen, behöver int akta innerringen
- lättare = mindre rullmotstånd
- kan köras me mindre tryck eftersom de int finns risk för “snake bite”
Nackdelar
- nästan omöjligt att få ringen opp på kanten me vanlig pump
- kan “burpa” (klick) ut luft, bara att pumpa i såfall
- såttigt om man måst byta ti innerring i skogen
- läcker ofta sakta, måst kolla trycket oftare