tubeless

Uppdatera till tubeless

  • ny ventil som skruvas fast i fälgen (klick)
  • kolla att “vanneteippi” e tätt fast i fälgen (klick), annars nytt tejp (klick)
  • ytterringen på som vanligt, lämna 20-30cm öppen
  • häll i ca. 1dl “litku” (tire sealant, klick)
  • man kan också sätta ringen helt på och spruta in litku genom ventilen men då måst man ha en spruta (klick)
  • ringen på
  • luft i, helst me kompressor men tubeless jalkapumppu går (klick), nästan omöjligt me vanlig pump, tubeless pump fyller först en behållare å släpper sen ut all luft me hårt tryck
  • kolla att kanten e ordenligt på, sväng såna ställen som läcker neråt så att litkun tätar
  • cykla genast om möjligt så att litkun rör sig i hela ringen o tätar hål

Fördelar

  • dom flesta punkteringar e “snake bites/pinch flats” (klick), innerringen blir mellan fälgen och marken, omöjligt me tubeless
  • om det blir små hål i ringen så tätar litkun de nästan genast annars kan man använda NoTubes dart (som i Lyngen)
  • lättare att få på ringen, behöver int akta innerringen
  • lättare = mindre rullmotstånd
  • kan köras me mindre tryck eftersom de int finns risk för “snake bite”

Nackdelar

  • nästan omöjligt att få ringen opp på kanten me vanlig pump
  • kan “burpa” (klick) ut luft, bara att pumpa i såfall
  • såttigt om man måst byta ti innerring i skogen
  • läcker ofta sakta, måst kolla trycket oftare